مهدویت و آخرالزمان

مقالاتی در رابطه با مهدویت و آخرالزمان

مهدویت و آخرالزمان

مقالاتی در رابطه با مهدویت و آخرالزمان

مهدویت و آخرالزمان

با عرض سلام و احترام خدمت شما خوانندگان محترم این وبلاگ.

هدف از ایجاد این وبلاگ گردآوری مقالات و مطالبی که در رابطه با مهدویت و آخرالزمان در صفحات مختلف منتشر شده است آنهم با ذکر منبع آن مطلب می باشد .

روش‌ های تبلیغی فرقه آقاخانیه

جمعه, ۱۵ بهمن ۱۳۹۵، ۰۵:۳۱ ب.ظ

بررسی نوع تاثیرپذیری بهائیت از عقاید اسماعیلیه با توجه به هم‌ زمانی حمایت انگلستان از آقاخان اول و پیدایش فرقه بهاییت می‌ تواند پاسخ بسیاری از شبهات باشد، چرا که شباهت‌ های عملیاتی زیادی در این دو فرقه وجود دارد.


به گزارش فارس، در دوران امامت و حیات امام صادق علیه‌ السلام، فرقه‌ای انحرافی با نام اسماعیلیه بروز پیدا کرد، فرقه اسماعیلیه با انکار مرگ اسماعیل فرزند بزرگ امام صادق (ع)، بر امامت او تاکید دارند،‌ در حالی‌ که شیعه به امامت امام موسی کاظم علیه‌ السلام بعد از شهادت امام صادق (ع) اعتقاد دارد.


به همین منظور برای آشنایی بیشتر با فرقه اسماعیلیه آقاخانیه با حجت‌ الاسلام محمود رضا قاسمی عضو هیئت علمی مؤسسه بهداشت معنوی و کارشناس فرقه‌ های انحرافی گفت‌وگوی مشروحی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌ آید:


اسماعیلیه آقاخانیه در مبحث عقاید و بحث توحید، نبوت و معاد اختلافاتی بعضاً اساسی با سایر فرق مسلمین و نیز شیعه امامی دارند، عده‌ای از آنان به شریعت عمل کرده و از بازگشت به آن سخن می‌ گویند، اگر چه مراسم مذهبی خاص خود را دارند و عده‌ای نیز به شریعت عمل نمی‌ کنند، اما این باعث خروج آنها از دین اسلام نشده است، زیرا آنان حضرت ختمی مرتبت را آخرین پیامبر خدا می‌ دانند و محمد بن اسماعیل را صاحب شریعت نمی‌ دانند.


آقاخانیه یک شبکه تو در تو و با نفوذ در بسیاری از مراکز عمده اقتصادی، دانشگاهی و رسانه‌ای دنیاست که با بسیاری از سران سلطه در ارتباط بوده و حوزه عملیاتی آن در شانزده منطقه دنیا از جمله ایران است.


در پی انجام این تحقیق، این نتیجه به دست آمد که یک سری از امور در حیطه مسائل اسماعیلیه نیازمند تحقیق جدی است که آنها به اختصار عبارتند از:


بررسی نسب و سیادت آقاخان


بررسی این نسب به خصوص بعد از الموت و انتساب او به «نزار» مهم است و اثبات این مسأله که حسن دوّم از نسل نزار است، مسأله‌ای بسیار مهم و حیاتی برای اسماعیلیه آقاخانیه به شمار می‌ رود، زیرا آقاخان‌ ها شجره‌ نامه خود را از طریق همین حسن دوّم به خلفای فاطمی و در نهایت به حضرت علی صلوات الله علیه می‌ رسانند و برای آنان بسیار مهم است که اثبات کنند که حسن مذکور واقعاً نواده نزار بوده است و اثبات چنین ادعایی ناممکن به نظر می‌ رسد!


چگونه می‌ توان پسر محمد بزرگ امید، زاده شده در الموت را به نزار نسبت داد، در حالی‌ که خود محمد بزرگ امید تأکید می‌ کرد که امام نیست، چگونه پسرش می‌ تواند امام باشد؟!


پذیرش اسلام اسماعیلیه


پذیرش اسلام آن‌ ها چنانچه منکر ضروری دین نبوده، به عنوان مسلمان از سوی سایر مسلمان‌ ها باید تبیین شود. چرا که سازمان کنفرانس اسلامی آنان را جزو هیچ یک از فرق اسلامی به حساب نیاورده است وبه نظر می رسد رفتار قرامطه و باطنیه در این مورد بی‌ تاثیر نبوده.


فرقه یعنی «اسماعیلیه نزاریه» مسلمان هستند و گریز آقاخان‌ ها از شریعت و سرسپردگی آنان به نظام سلطه نباید باعث شود اسلام عموم معتقدین به اسماعیلیه زیر سؤال رود!


بررسی مخفی‌ کاری در اسماعیلیه


با توجه به اینکه هنوز یک نوع مخفی‌ کاری در استفاده از کتابخانه‌ های اسماعیلیه  وجود دارد، می‌ طلبد یک بررسی در کتب موجود کتابخانه‌ های اسماعیلیه که تاکنون از منظر عمومی پنهان شده است، صورت گیرد و نیز علت این مخفی‌ کاری بررسی شود. آیا اسماعیلیه کتبی بر ضد خود دارند که تاکنون نتوانسته‌ اند به آنها نقدی بزنند؛ یا گنج‌ های علمی دارند که دیگران از آنها بی‌ بهره‌اند؟! بنابراین، بررسی این مطلب که چرا آنان اجازه دسترسی به کتابخانه‌ های قدیمی خود را جز برای افراد خاص نمی‌ دهند و تهیه لیستی جامع از کتب اسماعیلی موجود در این کتابخانه‌ ها ضروری است.


بررسی محوریت یک شبکه در جهت‌ دهی به فرق نوظهور


نوسازی و گسترش فرقه اسماعیلیه در قرن اخیر همزمان با شکل‌ گیری فرقه‌ های استعماری «بهاییت» و «بابیت» در ایران بوده است، به نظر می‌ رسد، نزدیکی شعارها و آموزه های بهاییت و فرقه اسماعیلیه، مدرن، کاملاً حساب شده و تحت یک مدیریت پشت پرده باشد.


اسماعیلیه در قرن‌ های اخیر، دیگر آن گروه سرکش و طاغی که در کوه‌ ها و غارها سنگر می‌ گرفتند و با ترورهای مخفیانه خویش، رعب بر دل مخالفان می‌ افکندند، نیستند بلکه دستور کار خود را بر مبنای «انطباق با محیط و تغییرات تاریخی» نهاده‌اند، اما نکته قابل تامل آن‌ که نزدیکی شعارها و آموزه های بهائیت و اسماعیلیان مدرن، کاملاً محسوس است و هرگز نمی‌ تواند اتفاقی باشد.


بررسی نوع تأثیرپذیری بهائیت در عقاید خود با توجه به هم‌ زمانی حمایت انگلستان از آقاخان اول و پیدایش فرقه بهائیت می‌ تواند زمینه این آگاهی را افزایش دهد، به عنوان مثال فرا رسیدن قیامت که توسط ائمه قیامت اسماعیلی مطرح شد و پایان شریعت و شروع به اباحه‌گری برای مدتی، چقدر در نسخ شریعت محمدی و تاثیر پذیری توسط باب و بعداً بهاء‌الله تاثیر داشته است، آنجا که طاهره قرةالعین در بدشت (روستایی در هفت کیلومتری شرق شاهرود) قیامت کبری و نسخ شریعت را اعلام کرد و تمام وظایف دینی را ملغی اعلام کرد. جایگزینی «جماعت خانه» در اسماعیلیه آقاخانیه به جای «مسجد» و جایگزینی «مشرق الاذکار» در بهائیت نیز به این شباهت در مدیریت شبکه‌ای دامن می‌ زند.


البته ما به هیچ وجه کافران ملحدی چون بهائیان را با فرقه اسماعیلیه مسلمان هم‌ ردیف نمی‌ دانیم و در جهت تکفیر کسی نیستیم و مرادمان از مطرح کردن این بحث، بررسی علت نزدیکی شعارهایی چون سکولاریسم و اباحه‌گری در طول تاریخ ... از ناحیه این دو فرقه متفاوت است که می‌ بایست با بررسی و تحقیق، حقیقت تبیین شود و مشخص شود سرمنشأ اصلی و خط دهی از کجاست.


شناسایی روش‌ های تبلیغی آقاخانیه و نقش شبکه توسعه آقاخان


آقاخانیه نظام دعوتش همانند اسماعیلیان سابق نیست و مبلغ به آن معنا ندارد، در حالی‌ که با توجه به عمق نفوذ شبکه آقاخان در ساختارهای کشورهای مختلف، بررسی این موضوع که این شبکه چگونه از روش های اقتصادی، اجتماعی برای جذب مخاطب استفاده می‌ کند، ضروری است.


«شبکه توسعه آقاخان» فعالیت‌ های گسترده‌ای را در سطح بین‌ الملل و همچنین جمهوری اسلامی ایران در حال اجرا دارد.


تجربه نشان داده است غرب برای به حاشیه راندن و تضعیف انگیزه‌ ها و حرکت‌ های اسلامی از سیاست موازی سازی و ایجاد تفرقه مذهبی و قومی استفاده کرده است و می‌ توان انتظار داشت غرب مجدداً از این حربه در جهت مقابله با امواج شیعی در منطقه استفاده کند، تلاش شبکه آقاخان برای نفوذ در ایران، به دلیل قوت و قدرت اندیشه شیعی اثنی عشری و حاکمیت جمهوری اسلامی در ایران همواره با ناکامی مواجه شده است، اما به نظر می‌ رسد، بازیگران عرصه بین‌ الملل و به خصوص انگلستان برای به حاشیه راندن جریان اصیل شیعی در منطقه از فرقه اسماعیلیه و شبکه آقاخان استفاده خواهند کرد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۱/۱۵
Seyed Meisam Jasemi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی