مهدویت و آخرالزمان

مقالاتی در رابطه با مهدویت و آخرالزمان

مهدویت و آخرالزمان

مقالاتی در رابطه با مهدویت و آخرالزمان

مهدویت و آخرالزمان

با عرض سلام و احترام خدمت شما خوانندگان محترم این وبلاگ.

هدف از ایجاد این وبلاگ گردآوری مقالات و مطالبی که در رابطه با مهدویت و آخرالزمان در صفحات مختلف منتشر شده است آنهم با ذکر منبع آن مطلب می باشد .

تیری که بر هدف خواهد نشست

جمعه, ۲۲ بهمن ۱۳۹۵، ۰۳:۲۱ ب.ظ

گزارشی از ماجرای انتشار کتاب موهن «آیات شیطانی» و فتوای ارتداد سلمان رشدی توسط امام خمینی (رحمة الله علیه) و تأکید حضرت آیت‌ الله خامنه‌ای بر اجرای حکم اعدام وی.


مهرماه ۱۳۶۷ بود که انتشارات وایکینگ انگلستان – زیرمجموعه‌ ی انتشارات پنگوئن - کتاب جدیدی به نام «آیات شیطانی» را به قلم سلمان رشدی منتشر کرد؛ کتابی پانصد و چهل و چند صفحه‌ای که در قالب داستان‌ های خیالی به شخصیت پیامبر گرامی اسلام، سایر پیامبران الهی و مقدسات اسلامی توهین کرده بود. موج سنگین تبلیغاتی رسانه‌ های آمریکایی و غربی از سویی و ترجمه‌ ی سریع و توزیع گسترده‌ ی آن به زبان‌ های مختلف از سوی دیگر باعث شهرت آن کتاب شد. همین مسئله باعث عکس‌ العمل‌ های متعددی در جهان اسلام گردید که مهمترین آنها صدور حکم ارتداد نویسنده‌ ی کتاب از سوی امام خمینی رحمة‌ الله‌ علیه بود.


پایگاه اطلاع‌ رسانی KHAMENEI.IR به بازخوانی ماجرای انتشار کتاب موهن و اهمیت حکم تاریخی امام خمینی رحمة الله‌ علیه مبنی بر ارتداد سلمان رشدی می‌ پردازد.


پیروزی انقلاب اسلامی و گفتمان متفاوت و جذاب آن که نشانه‌ های عینی خود را نیز در عرصه‌ های مختلف در دهه‌ ی اول انقلاب ثابت می‌ کرد، جمهوری اسلامی را به الگویی الهام‌ بخش برای ملت‌ های مسلمان منطقه و مستضعفین جهان تبدیل کرده بود. اعلام حمایت صریح از آرمان رهایی فلسطین و سیاست کلان نابودی اسرائیل، حمایت از مسلمانان مجاهد ضد شوروی در افغانستان، حمایت صریح از جنبش‌ های رهایی‌ بخش ضد استکباری و ضد استعماری در سراسر جهان و مقاومت در برابر صدام و حامیان شرقی و غربی‌ اش در دفاع مقدس هشت‌ ساله، باعث گرایش ملت‌ ها و مردم جهان به سمت اسلامِ نابی شده بود که امام خمینی رحمة الله‌ علیه پرچمدار آن بود. موج این گرایش تا کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز گسترش معناداری پیدا کرده بود. در این فضای کلی در عرصه‌ ی بین‌ المللی بود که تبلیغ و انتشار و ترجمه‌ ی گسترده‌ ی کتاب آیات شیطانی در سراسر جهان به کمک شبکه‌ ی مالی و تبلیغاتی استعمار، به‌ عنوان خدعه‌ ی جدید نظام سلطه قرار بود چهره‌ ی درخشان اسلام را هدف قرار دهد. دوپینگ رسانه‌ای - تبلیغاتی اروپایی‌ ها - از جمله انتخاب این کتاب به‌ عنوان بهترین کتاب سال انگلستان - باعث شهرت سریع و بسیار غیرطبیعی «آیات شیطانی» شده بود. به همین خاطر بود که وقتی خبر تجدید چاپ گسترده‌ ی آن در کشورهای مختلف پخش شد واکنش‌ های بسیاری را برانگیخت. مردم برخی کشورهای اسلامی از جمله پاکستان و همچنین مسلمانان هندوستان و بنگلادش چند ماه بود که مشغول اعتراضات گسترده علیه این کتاب موهن بودند. به‌ دنبال انتشار این کتاب برای اولین بار دو تن از نمایندگان مسلمان پارلمان هند به پارلمان و دادگاه‌ های این کشور شکایت می‌ کنند که این اقدام منجر به ممنوعیت چاپ این کتاب در سراسر هندوستان می‌ شود. به‌ دنبال آن در کشورهای مختلف جهان تظاهرات و اعتراضاتی علیه انتشار این کتاب موهن به راه می‌ افتد.


آیت‌ الله خامنه‌ ای در دیدار با مسئولان وزارت خارجه با اشاره به ماجرای سلمان رشدی: «اصولى را که جمهورى اسلامى با آنها معروف شده، با سربلندى نگه دارید، نه با خجالت ... بنده، همان وقت‌ ها سفرى به یکى دو کشور اروپایى داشتم؛ قرص و محکم ایستادم و گفتم: «امام تیرى شلیک کرده‌اند و این تیر همین‌ طور مى‌ رود. خوب هم هدف‌گیرى کرده‌اند و تا به هدف نخورد، نمى‌ افتد.» معتقدم این تیر، روزى به هدف خواهد خورد. ۷۱/۵/۱۹


از سوی دیگر سلمان رشدی در مصاحبه‌ ای که از رادیو رسمی هند پخش می‌ شود، به رأی دادگاه و واکنش «مشتی مسلمان متعصب بنیادگرا» اعتراض کرده و خواستار رفع توقیف از کتابش می‌ شود. در پاسخ به این درخواست، انجمن بین‌ المللی قلم همراه با چند نویسنده‌ ی آمریکایی دیگر و اتحادیه‌ ی‌ ناشران و کتاب‌ فروشان هند مخالفت خود را با حکم توقیف کتاب ابراز می‌ کنند. اما موج جدید اعتراضات از ۱۹ بهمن‌ ماه ۱۳۶۷ با صدور بیانیه‌ ای از جانب ۳۵ تن از علمای اسلام‌ آباد و راولپندی پاکستان آغاز می‌ شود. در این بیانیه از اهالی اسلام‌ آباد و راولپندی خواسته شده بود تا در راهپیمایی اعتراض‌ آمیز روز یکشنبه ۲۳ بهمن‌ ماه در برابر مرکز فرهنگی آمریکا شرکت کنند. در این تجمع طی یک اتفاق بی‌ سابقه ۵ نفر از معترضین توسط پلیس کشته و حدود ۶۰ نفر نیز زخمی می‌ شوند.


حکمِ امام و معادله‌ ای که برعکس شد


پس از پذیرش قطعنامه‌ ی ۵۹۸ و پایان جنگ، فعالیت‌ های دیپلماتیک ایران برای ارتباط با کشورهای مختلف شدت گرفته بود. ۱۹ آبان‌ ماه ۱۳۶۷ اعلامیه‌ ی برقراری مجدد روابط دیپلماتیک میان جمهوری اسلامی ایران و انگلستان در وین منتشر شده بود و اروپایی‌ ها و خصوصاً انگلستان تصور می‌ کردند ایران به‌ خاطر بهبود روابط با انگلستان، اعتراض شدیدی علیه انتشار کتاب آیات شیطانی نخواهد کرد. اما واقعه‌ ی کشتار مسلمانان معترض توسط پلیس پاکستان باعث طرح بیش از پیش این موضوع در ایران می‌ شود. سه‌ شنبه ۲۵ بهمن‌ ماه فتوایی از امام خمینی رحمة الله‌ علیه درباره‌ ی ارتداد سلمان رشدی و واجب‌ القتل بودن او منتشر می‌ شود:


بسمه‌ تعالی


إنا لله‌ و إنا الیه راجعون


به اطلاع مسلمانان غیور سراسر جهان می‌ رسانم مؤلف کتاب «آیات شیطانی» که علیه اسلام و پیامبر و قرآن، تنظیم و چاپ و منتشر شده است، همچنین ناشرین مطلع از محتوای آن، محکوم به اعدام می‌ باشند. از مسلمانان غیور می‌ خواهم تا در هر نقطه که آنان را یافتند، سریعاً آنها را اعدام نمایند تا دیگر کسی جرأت نکند به مقدسات مسلمین توهین نماید و هر کس در این راه کشته شود، شهید است ان‌ شاء اللّه‌. ضمناً اگر کسی دسترسی به مؤلف کتاب دارد ولی خود قدرت اعدام او را ندارد، او را به مردم معرفی نماید تا به جزای اعمالش برسد. والسلام علیکم و رحمة الله‌ و برکاته.


روح‌ الله‌ الموسوی الخمینی[۱]


حجت‌ الاسلام انصاری از اعضای دفتر حضرت امام می‌ گوید: «وقتی که مسئله‌ ی کتاب سلمان رشدی به امام رسید؛ بنده خدمت ایشان رسیدم و گفتم آقا این اهانت اتفاق افتاد و شما چه تصمیمی دارید؟ امام فرمودند که من همین الان می‌ خواستم به شما بگویم که بروید به دولت بگویید که فردا عزای عمومی اعلام کنند. و هنوز من واسطه‌ ی پیام به دولت بودم که یک مرتبه دیدم که اعلامیه‌ ی امام صادر شد و حکم اعدام سلمان رشدی را با قاطعیت دادند.» [۲]


مسئله‌ ی تبلیغ پُرحجم کتاب موهن در رسانه‌ های استکباری، مدتی بود که اذهان را به خود مشغول کرده بود و همچنین بالا گرفتن اعتراضات مسلمانان هند، پاکستان و انگلستان برخی شخصیت‌ های انقلابی از جمله آیت‌ الله خامنه‌ای را نسبت به موضوع حساس کرده بود. «بنده قبل از آن که این حکم از طرف امام صادر بشود، فکر مى‌ کردم که امام که بعید است که یک چنین حکمى بدهند، تصور من این بود، فکر کردم خود من حکم ارتداد این شخص را به‌ عنوان یک روحانى مسئول مسلمان صادر کنم، یکى دو روز قبل از این‌ که امام این حکم را صادر کنند، تصادفاً با یکى از برادرها که الان در این جلسه هم آن برادرمان هست مشورت کردم، ایشان به یک دلیلى مخالفت کرد، گفت که اگر این کار قرار بود بشود باید قبلاً فلان مقدمه‌ چینى مثلاً مى‌ شد، من هم دیگر مسئله را دنبال نگرفتم که اتفاقاً فردایش یا پس‌ فردایش بود که حکم امام صادر شد.» [۳]


پس از انتشار فتوای امام، دولت به‌ مناسبت کشتار مسلمانان پاکستان یک روز عزای عمومی اعلام می‌ کند. چهارشنبه ۲۶ بهمن دانشجویان تجمعی چند هزار نفره روبه‌ روی سفارت انگلستان در تهران برگزار می‌ کنند و در همین روز مراسم ختمی برای مسلمانان کشته شده‌ی پاکستانی از سوی بنیاد شهید در مسجد ارک برگزار می‌ شود. آیت‌ الله جوادی آملی نیز در تجمع گسترده‌ ی مردم قم در حرم حضرت معصومه سلام‌ الله‌ علیها می‌ گوید: «هر کس به ساحت مقدس رسول‌ الله اسائه‌ ی ادب کند امام هفتم از قول پیامبر اکرم صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله می‌ فرماید که حکمش اعدام است؛ و این یک حکم حکومتی است و نیاز به قضا ندارد و بر مسلمین و والیِ مسلمین اجرای این حکم نه‌ تنها جایز بلکه واجب است.» [۴] در این روز تجمعات گسترده‌ ای در سایر شهرها و شهرستان‌ های ایران علیه توطئه‌ ی کتاب آیات شیطانی برگزار می‌ شود.


آیت‌ الله خامنه‌ ای رئیس‌ جمهور وقت نیز طی یک مصاحبه‌ ی رادیویی با استقبال از فتوای امام رحمة الله‌ علیه می‌ گویند: «این حکمى است که هر یک از فقهاى اسلام اگر بخواهند بر طبق احکام اسلامى عمل کنند همین حکم را باید بدهند؛ این فتواى قطعى است. یعنى آن کسى که یک چنین غلطى را مى‌ کند بلاشک مهدورالدم [است] و واجب است که آن را از صحنه‌ ى زمین از بین ببرند و اگر کسى در این کار تلاشى بکند، آن تلاش کار واجبى است که انجام داده و همین‌ طور که ایشان فرمودند: اگر کسى کشته هم بشود شهید خواهد بود.» ایشان همچنین در پاسخ به این پرسش که براى جوانان پرشور مسلمان در گوشه و کنار دنیا براى اجراى فرمان و فتواى اخیر حضرت امام جنابعالى چه صحبتى دارید گفتند: «جوانان غیور و مؤمن سراسر اسلام بعد از فتواى امام و دستورى که دادند محتاج هیچ پیام دیگرى نیستند و همه‌ ى ما در مقابل فرمان امام احساس وظیفه مى‌ کنیم.»[۵] بنیاد ۱۵ خرداد نیز اعلام کرد یک میلیون دلار به‌ عنوان جایزه‌ ی ترور سلمان رشدی تعیین کرده است. حجت‌ الاسلام‌ و المسلمین حسن صانعی مسئول این بنیاد سال‌ ها بعد در این‌ باره گفت: «جایزه‌ ی قتل سلمان رشدی را من مستقیماً به حضرت امام پیشنهاد دادم و امام دعا کردند.» [۶]


فتوای امام خمینی رحمة الله‌ علیه با استقبال گسترده‌ ی مسلمانان جهان روبه‌رو می‌ شود. علامه سید ساجد نقوی رهبر شیعیان پاکستان با انتشار پیامی از مسلمانان جهان به‌ ویژه ملت مسلمان پاکستان می‌ خواهد هرچه سریع‌ تر حکم امام خمینی رحمة الله‌ علیه را اجرا کنند. علما و حوزه‌ های علمیه‌ ی اهل تسنن و تشیع هندوستان، پاکستان، بنگلادش و لبنان نیز از فتوای امام رحمة الله‌ علیه استقبال کرده و آن را لازم‌ الاجرا معرفی کردند.


با بالا گرفتن اعتراضات مردمی در سطح جهان و استقبال از حکم امام رحمة الله‌ علیه، سلمان رشدی و مؤسسه‌ ی ناشر کتاب‌ های او در بیانیه‌ ای از لغو سفر او به آمریکا خبر می‌ دهند. دبیر اول سفارت انگلیس در پاکستان اعلام می‌‌ کند انتشارات پنگوئن انگلیس که ناشر کتاب آیات شیطانی است، کلیه‌ ی نسخه‌ های این کتاب را از انگلستان جمع‌ آوری کرده است. ناشر آلمانی و ناشر فرانسوی کتاب نیز اعلام کردند ترجمه‌ ی آن را منتشر نخواهند کرد. دولت انگلستان با انتقاد از فتوای امام رحمة الله‌ علیه به آن اعتراض می‌ کند. همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه‌ ی آمریکا چند روز پس از شهادت چند معترض پاکستانی مقابل مرکز فرهنگی آمریکا در پاکستان در اقدامی قابل تأمل، از سلمان رشدی حمایت می‌ کند.


سلمان رشدی نیز در مصاحبه با رویترز فتوای آیت‌ الله خمینی را خیلی جدی تلقی می‌ کند. او از کلیه‌ ی کسانی که می‌ توانند از او حفاظت کنند درخواست کمک می‌ کند. پلیس انگلستان اعلام می‌ کند حفاظت از او را بر عهده می‌ گیرد.


سه روز پس از صدور فتوای امام رحمة الله‌ علیه، آیت‌ الله خامنه‌ ای در خطبه‌ های نماز جمعه‌ ی تهران با انتقاد شدید از وقاحت دولت انگلیس و تمجید از حکم امام می‌ گویند: «بلاشک مسلمان‌ ها، مسلمانانى که ما نمی‌ شناسیمشان، مسلمان‌ هایى که ممکن است تا آخر هم معرفى نشوند به مردم دنیا و مسلمین دنیا و به مردم ایران، کار خودشان را انجام خواهند داد؛ امروز شد امروز مى‌ کنند، نشد فردا مى‌ کنند، نشد سال دیگر مى‌ کنند، نشد بعد از گذشت زمانى مى‌ کنند، این‌ که تمام‌ شدنى نیست، حکم امام که تمام نمى‌ شود. این بدبختى که خودش را در این دردسر انداخت چاره‌اى جز مردن ندارد. با یک میلیارد مردم مسلمان دنیا خودش را طرف کرد، خودش را با حکم نافذ امام طرف کرد، این بلاشک این اعدام انقلابى درباره‌اش انجام مى‌ گیرد. بله، ممکن است که توبه کند، کتاب بنویسد، غلط کردم بگوید، از مسلمان‌ هاى دنیا، از امام امت عذر خواهى کند، بگوید اشتباه کردم، کتاب مال من نیست، که البته در این صورت ممکن است مردم گناه او را ببخشند. اما در آن صورت آمریکائی‌ ها خودشان او را مى‌ کشند؛ اجازه نمى‌ دهند که یک‌ چنین آدمى دیگر زنده بماند که سیاست‌ هاى آنها را افشا کند و رسوا کند. به‌ هرحال این آدم سرنوشتش مردن است، آن هم مردنى پر از دلهره و سخت و همین حالا هم که دارد زندگى مى‌ کند هر روزى ده بار مى‌ میرد و زنده مى‌ شود.»[۷]


رسانه‌ های خارجی وابسته به دستگاه استعمار با تقطیع سخنان ایشان اعلام می‌ کنند که «اگر سلمان رشدی توبه کند، بخشیده شده و حکم اعدامش لغو می‌ شود» و به‌ طور گسترده‌ روی این جمله‌ ی تحریف‌ شده مانور می‌ دهند. یک روز بعد دفتر امام رحمة الله‌ علیه با صدور بیانیه‌ ای این عملیات رسانه‌ های استعماری مدافع سلمان رشدی را ناکام می‌ گذارد:


بسمه‌ تعالی


رسانه‌‌ های گروهی استعماری خارجی به دروغ به مسئولین نظام جمهوری اسلامی نسبت می‌ دهند که اگر نویسنده کتاب آیات شیطانی توبه کند حکم اعدام درباره او لغو می‌ گردد. امام خمینی - مدّظلّه - فرمودند: این موضوع صد در صد تکذیب می‌ گردد. سلمان رشدی اگر توبه کند و زاهد زمان هم گردد، بر هر مسلمان واجب است با جان و مال تمامی همّ خود را به کار گیرد تا او را به دَرک واصل گرداند.


حضرت امام اضافه کردند: اگر غیر مسلمانی از مکان او مطلع گردد و قدرت این را داشته باشد تا سریع تر از مسلمانان او را اعدام کند، بر مسلمانان واجب است آنچه را که در قبال این عمل می‌ خواهد به عنوان جایزه و یا مزد عمل به او بپردازند.[۸]


محمد جواد لاریجانی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه ۲۹ بهمن در دیدار با کاردار انگلستان با انتقاد از حمایت‌ های مسئولان انگلیسی از سلمان رشدی و کتاب موهنش و شهادت مسلمانان معترض در برخی کشورها گفت: «آیا این بی‌ توجهی به حقوق بشر نیست که برای جان یک نویسنده‌ ی هتاک و مزدور، این همه اشک تمساح ریخته شود درحالی‌ که ریختن خون پاک ده‌ ها مسلمان مورد بی‌ اعتنایی قرار گیرد.»[۹] سفیر هلند در تهران نیز در پی سخنان وزیر امور خارجه‌ ی این کشور احضار می‌ شود.


چند روز بعد و در تداوم همان خط رسانه‌ ای - تبلیغاتی، سلمان رشدی با صدور بیانیه‌ ای بدون اعلام توبه و پشیمانی از نوشتن و انتشار کتابش اعلام می‌ کند: «من به‌ عنوان نویسنده‌ ی آیات شیطانی متوجه شدم که مسلمانان در بسیاری از نقاط جهان واقعاً از انتشار این کتاب ناراحت شده‌اند. با توجه به این واقعیت که ما در جهانی زندگی می‌ کنیم که مذاهب بسیاری در آن وجود دارد، این تجربه ثابت کرد همه‌ ی ما باید حساسیت دیگران را مدنظر داشته باشیم.» این بیانیه که به تعبیر یونایتدپرس «با هدف از میان برداشتن حکم اعدامش» منتشر شده بی‌ فایده است و استقبال‌ ها از فتوای امام رحمة الله‌ علیه بیشتر می‌ شود.


این‌ ها در حالی است که سران مرتجع کشورهای عربی سکوت کرده و هیچ اعلام نظری نمی‌ کنند. روزنامه‌ ی کویتی الرأی‌ العالم چاپ کویت با انتقاد از سکوت کشورهای عربی در ماجرای رشدی می‌ نویسد: «اعتراض شدید مسلمانان هند، پاکستان و دولت ایران به انتشار کتاب آیه‌ های شیطانی مایه‌ ی شرمساری برای کلیه‌ ی اعراب است.» ناشران کتاب آیات شیطانی در ژاپن و یونان نیز اعلام می‌ کنند که فعلاً این کتاب را منتشر نخواهند کرد. پلیس هند تظاهرات مسلمانان معترض در شهر بمبئی را به گلوله می‌ بندد که طی آن ۲۰ نفر شهید می‌ شوند. حزب‌ الله لبنان طی بیانیه‌ ای «آرزو کرد افتخار اعدام رشدی فاسق و فاجر را به خود اختصاص دهد.» مسلمانان شهرهای مختلف انگلیس مثل منچستر، بیرمنگام و برادفورد، مسلمانان مالزی، اتحادیه‌ ی مسلمانان آمریکا، مسلمانان ایتالیا، هیأت علمای جبل عامل، کنگره‌ ی مسلمانان سریلانکا، مسلمانان مقیم فرانسه، شورای اسلامی اوگاندا، شورای عالی امور اسلامی نیجریه و مسلمانان در کشورهای گینه، ترکیه، آرژانتین، سودان، استرالیا، هنگ‌ کنگ، دانمارک، کانادا، اسپانیا و فنلاند با صدور بیانیه‌ ها و برگزاری تجمع حمایت خود از فتوای امام خمینی رحمة الله‌ علیه را اعلام می‌ کنند. فروش کتاب موهن آیات شیطانی در هند، آفریقای جنوبی، تانزانیا، مالزی، مصر و عربستان ممنوع می‌ شود. انتشارات پنگوئن نیز اعلام می‌ کند در پی فتوای امام خمینی رحمة الله‌ علیه بر تدابیر امنیتی خود افزوده است. همزمان دفاتر برخی ناشران کتاب موهن در برخی کشورها از جمله آمریکا و انگلستان مورد حمله قرار می‌ گیرد.


اما مقامات و مطبوعات اروپایی و در رأس آنها انگلستان در برابر اعتراضات مسلمانان جهان از سلمان رشدی دفاع می‌ کنند. روزنامه‌ ی انگلیسی زبان گلف‌ نیوز چاپ امارات از اعلام آمادگی موساد به دولت انگلستان برای تأمین امنیت جانی سلمان رشدی تا پایان عمر خبر می‌ دهد. هواداران منافقین در آلمان غربی تجمعی علیه فتوای امام رحمة الله علیه برگزار می‌ کنند. یک ناشر اسرائیلی نیز اعلام می‌ کند قراردادی با انتشارات پنگوئن برای انتشار ترجمه‌ ی عبری آیات شیطانی امضا کرده است. جمعی از نویسندگان، ناشران و کتاب‌ فروشان در لندن تشکیل کمیته‌ ی بین‌ المللی برای دفاع از سلمان رشدی و ناشر کتابش را اعلام می‌ کنند. وزیر امور خارجه‌ ی هلند و میتران رئیس‌ جمهور فرانسه نیز از سلمان رشدی حمایت می‌ کنند. جرج بوش رئیس‌ جمهور آمریکا نیز اعلام می‌ کند: «هر کس دست به اقدامی علیه مؤلف، ناشران یا توزیع‌ کنندگان آیات شیطانی بزند به اشد مجازات خواهد رسید.» مارگارت تاچر نخست‌ وزیر انگلستان نیز از موضع‌ گیری متحدین اروپایی خود خصوصاً فرانسه تشکر می‌ کند. او که در پارلمان انگلستان سخنرانی می‌ کرد گفت: دولت وی نمی‌ تواند از حمایت سلمان رشدی عقب‌ نشینی کند. تصمیم بعدی سران اروپا ماجرا را وارد مرحله‌ ی جدیدی می‌ کند.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۱/۲۲
Seyed Meisam Jasemi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی