مهدویت و آخرالزمان

مقالاتی در رابطه با مهدویت و آخرالزمان

مهدویت و آخرالزمان

مقالاتی در رابطه با مهدویت و آخرالزمان

مهدویت و آخرالزمان

با عرض سلام و احترام خدمت شما خوانندگان محترم این وبلاگ.

هدف از ایجاد این وبلاگ گردآوری مقالات و مطالبی که در رابطه با مهدویت و آخرالزمان در صفحات مختلف منتشر شده است آنهم با ذکر منبع آن مطلب می باشد .

۲ مطلب در آبان ۱۳۹۷ ثبت شده است

‹‹ آخرالزمان ›› یا پایان دوران همانگونه که از نام آن برمی‌ آید به انتهای یک دوره اطلاق می‌ شود و مقطعی از زمان است که در آن تغییر از یک دوره به دوره‌ای جدید رخ می‌ دهد . از آنجا که اکنون دوره دنیا برپاست آخرالزمان به انتهای دوره دنیا مربوط می‌ شود . 


ابن عباس نقل می کند : ما با پیامبر ( صلی الله علیه و آله ) در حجة الوداع بودیم . رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) حلقه در خانه کعبه را گرفت و رو به ما کرد و فرمود : آیا حاضرید شما را از علامت های آخر الزمان با خبر سازم ؟


سلمان که در آن روز از همه به پیامبر ( صلی الله علیه و آله ) نزدیک تر بود ، عرض کرد : آری ! یا رسول الله .


پیامبر ( صلی الله علیه و آله ) فرمود : از علامت های آخرالزمان ضایع کردن نماز ، پیروی از شهوات ، تمایل به هواپرستی ، گرامی داشتن ثروتمندان و فروختن دین به دنیاست و در آن وقت قلب مؤمن در درونش آب می شود مثل آب شدن نمک در آب از این همه زشتی ها که می بیند و قدرت جلوگیری آن را ندارد .


سلمان پرسید : آیا چنین واقع خواهد شد ؟


حضرت فرمود : آری ! سوگند به خداوند ، ای سلمان ، در آن وقت زمامداران ستمگر ، وزیرانی فاسق ، کارشناسان ستمگر و امنایی خائن بر مردم حکومت کنند . در آن وقت زشتی ها زیبا و زیبایی ها زشت می شود . امانت به خیانت کار سپرده می شود و امانت دار خیانت می کند ، دروغگو تصدیق می شود و راستگو تکذیب .


در آن وقت حکومت به دست زنان و مشورت با بردگان خواهد بود ، کودکان بر منبر می نشینند ، دروغ خوشایند و زرنگی ، زکات ضرر و بیت المال غنیمت محسوب می شود .فرزندان در حق پدر و مادر جفا می کنند و به دوستانشان نیکی می نمایند و ستاره دنباله دار طلوع می کند .


سلمان پرسید : آیا چنین چیزی واقع خواهد شد ، یا رسول الله ؟!


پیامبر ( صلی الله علیه و آله ) فرمود : آری ! ای سلمان در آن زمان زنان در تجارت با شوهران خود شریک می شوند ، باران رحمت کم ، جوانمردان بخیل ، تهی دستان حقیر و بازارها به هم نزدیک می گردد و همه از خدا شکایت می کنند . یکی می گوید سودی نبردم و دیگری می گوید چیزی نفروختم .


در آن وقت گروهی به حکومت می رسند ، اگر مردم حرف بزنند آن ها را می کشند و اگر سکوت کنند اموالشان را غارت ، حقشان را پایمال می کنند و خونشان را می ریزند و دل ها را پر از کینه و وحشت می کنند .


در آن زمان اشیاء و قوانین را از شرق و غرب می آورند و امت من رنگارنگ می شوند ، نه بر کوچک رحم می کنند و نه بر بزرگ احترام می گذارند و نه گناه کاری را می بخشند . اندامشان مانند آدمیان و قلب هایشان همچون شیطان است .


مردان خود را شبیه زنان می کنند و زنان خود را شبیه مردان ، لعنت خدا بر آن ها باد !


در آن زمان مساجد را زینت می کنند ، قرآن ها را آرایش می دهند و مناره های مساجد را بلند می نمایند و صف های نمازگزاران زیاد , اما دل هایشان به یکدیگر کینه توز و زبان هایشان مختلف است . مردان و پسران خود را با طلا زینت می کنند و لباس حریر و دیباج می پوشند .


ربا در میان مردم شایع می شود و معاملات با غیبت و رشوه انجام می گیرد ، دین را می گذارند و دنیا را بر می دارند . طلاق زیاد می شود ، حدود اجرا نمی گردد ، زنان خواننده و آلات نوازندگی آشکار می گردد و اشرار امت به دنبال آن ها می روند . ثروتمندان برای تفریح ، طبقه متوسط برای تجارت و فقر برای ریا و خودنمایی به حج می روند .


عده ای قرآن را برای غیر خدا و عده ای برای خوانندگی یاد می گیرند و گروهی نیز علم را برای غیر خدا می آموزند ، زنازاده فراوان می شود و برای دنیا با یکدیگر عداوت می کنند .


پرده های حرمت پاره می گردد , گناه زیاد می شود , بدان بر خوبان مسلط می­ شوند ، دروغ فراوان ، لجاجت شایع و فقر فزونی می یابد ، با انواع لباس ها به یکدیگر فخر می فروشند ، قمار و آلات موسیقی را تعریف می کنند و امر به معروف و نهی از منکر را زشت می شمرند .


مؤمن واقعی در آن زمان خوار است ، قاریان قرآن و عبادت کنندگان پیوسته از یکدیگر بدگویی می کنند و در ملکوت آسمان ها آنان را افراد پلید می دانند .ثروتمندان از فقر می ترسند و بر فقرا رحم نمی کنند و آدم های نالایق درباره جامعه سخن می گویند که حقیقت ندارند ، حرف هایشان فقط شعار است .


در آن زمان صدای توأم با لرزش از زمین بر می خیزد که همه می شوند ، گنج های طلا و نقره بیرون می ریزند ، ولی برای انسان دیگر سودی نخواهند داشت و دنیا به آخر می رسد ... .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ آبان ۹۷ ، ۱۲:۲۶
Seyed Meisam Jasemi

به گزارش « شیعه نیوز » ، ‹‹ آخرالزمان ›› یا پایان دوران همانگونه که از نام آن بر می‌ آید به انتهای یک دوره اطلاق می‌ شود و مقطعی از زمان است که در آن تغییر از یک دوره به دوره‌ای جدید رخ می‌ دهد . از آنجا که اکنون دوره دنیا برپاست آخرالزمان به انتهای دوره دنیا مربوط می‌ شود .

آخرالزمان از دیدگاه ادیان به دورانی گفته می‌ شود که وقایعی عظیم و عجیب در آن رخ می‌ دهد و حاکی از انتهای زندگی به شیوه فعلی بر روی زمین است . انتظار می‌ رود با سپری شدن آخرالزمان دوره جدیدی فرا برسد که بسیار با وضعیت پیشین آن متفاوت باشد . همچنین در این زمان است که ادیان الهی به ظهور مردی بشارت داده اند که ظلم و جور را از زمین بر می‌ چیند و آن را پر از عدل و داد می‌ سازد ٫ نمونه چنین بشارت هایی در کتب آسمانی آمده است .

علائم آخرالزمان :

"در آخرالزّمان ، خواهی دید که پدران و مادران از فرزندان خود به شدّت ناراضی اند و عاقّ والدین شدن رواج یافته است . حرمت پدران و مادران سبک شمرده می شود . فرزند به پدرش تهمت می زند ، پدر و مادرش را نفرین می کند و از مرگ آنها مسرور می شود . در آن هنگام ، طلاق و جدایی در خانواده ها بسیار خواهد شد . در آن زمان ، فتنه ها چونان پاره های شب تاریک ، شما را فرا می گیرد و هیچ خانه ای از مسلمانان در شرق و غرب عالم نمی ماند ؛ مگر اینکه فتنه ها در آن داخل می شوند . " ( الملاحم و الفتن ، ص 38 ) .

در روایات اسلامی برای دوره ی آخرالزمان علایم و نشانه هایی ذکر شده است . اینک به برخی از این علایم و نشانه ها اشاره می کنیم .

1- گسترش ترس و ناامنی

امام باقر علیه السلام می فرماید : « لایقوم القائم إلا علی خوف شدید .... » ؛ « حضرت قائم علیه السلام قیام نمی کند مگر در دورانی پر از بیم و هراس » . و نیز فرمود : « مهدی علیه السلام هنگامی قیام می کند که زمام کارهای جامعه در دست ستمکاران باشد » .

2- حرام خوری و آلودگی های اقتصادی

در آخرالزّمان بحران اقتصادی حرام به حدّ اعلای خود می رسد ، خانواده ها تقوای اقتصادی را از دست داده و در منجلاب آلودگی های اقتصادی همچون ربا ، کم فروشی ، رشوه خواری و گران فروشی غوطه ور می گردند : " هنگامی که ببینی اگر مردی یک روز گناه بزرگی همچون فحشا ، کم فروشی ، کلاه برداری و شرب خمر انجام نداده باشد ، بسیار غمگین و اندوهگین می شود که گویی آن روز عمرش تباه شده است و می بینی که زندگی مردم از کم فروشی و تقلّب تأمین می شود . در آن زمان ربا شایع می شود ، کارها با رشوه انجام می یابد ، مقام و ارزش دین تنزّل می نماید و دنیا در نظر آنها ارزش پیدا می کند . "

3- تهی شدن مساجد از هدایت

پیامبر صلی الله علیه و آله درباره ی وضعیت مساجد در آخرالزمان می فرماید : « مساجدهم عامره و هی خراب من الهوی » ؛ « مسجدهای آن زمان آباد و زیباست ، ولی از هدایت و ارشاد در آن خبری نیست » .

دوره آخرالزمان , آخرالزمان از دیدگاه شیعیان

مردان و زنان در دوره ی آخرالزّمان، دچار نوعی قحطی غیرت می شوند

4- مانع تراشی در تربیت دینی فرزندان

از دیگر نشانه های آخرالزّمان ، کم توجّهی والدین به تربیت دینی فرزندان و مانع تراشی برای علم آموزی دینی و گرایش های الهی آنان است : " وای بر فرزندان آخرالزّمان از روش پدرانشان ! نه از پدران مشرکشان ، بلکه از پدران مسلمانشان که چیزی از فرایض دینی را به آنها یاد نمی دهند و اگر فرزندشان نیز از پی فراگیری معارف دینی بروند ، منعشان می کنند و تنها از این خشنودند که آنها درآمد آسانی از مال دنیا داشته باشند ، هر چند ناچیز باشد . من از این پدران بیزارم و آنان نیز از من بیزارند . " ( جامع الأخبار ، ص 106 ، فصل 62 ) .

5- سردی عواطف انسانی

رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در این باره می فرماید « فلا الکبیر یرحم الصغیر و لا القوی یرحم الضعیف ، و حینئذ یأذن الله له بالخروج » (5) ؛ « در آن روزگار ، بزرگترها به زیر دستان و کوچکترها ترحم نمی کنند و قوی بر ضعیف ترحم نمی نمایند . در آن هنگام خداوند به او [ مهدی علیه السلام ] اذن قیام و ظهور می دهد » .

6- آشناگریزی و همسایه آزاری

از دیگر نشانه های آخرالزّمان ، قطع رحم ، آشنا گریزی و همسایه آزاری به شیوه های گوناگون است : " هنگامی که پیوند خویشاوندی قطع شود و برای اطعام و مهمانی دادن بر یکدیگر منّت گذارند ... همسایه به همسایه اش آزار و اذیّت می کند و کسی جلوگیری نمی کند . و همسایه را می بینی که همسایه اش را از ترس زبانش اکرام و احترام می کند " .

7- گسترش فساد اخلاقی

رسول خدا صلی الله علیه وآله می فرمایند : « قیامت بر پا نمی شود تا آن که زنی را در روز روشن و به طور آشکار گرفته ، در وسط راه به او تعدی می کنند و هیچ کس این کار را نکوهش نمی کند » .

محمد بن مسلم می گوید : به امام باقر علیه السلام عرض کردم : ای فرزند رسول خدا ! قائم شما چه وقت ظهور خواهد کرد ؟ امام فرمود : « إذا تشبه الرجال بالنساء ، و النساء بالرجال ، و اکتفی الرجال و بالرجال ، و النساء بالنساء » ؛ « هنگامی که مردها خود را شبیه زنان و زنان خود را شبیه مردان کنند . آن گاه که مردان به مردان اکتفا کرده و زنان به زنان اکتفا کنند » .

8- زن پرستی

یکی ناهنجاری های دوره آخرالزّمان ، زن سالاری تا سر حدّ زن پرستی و قبله قرار دادن زنان است : " ( در آخرالزّمان ) تمام همّت مرد ، شکم او و قبله اش ، همسر او و دینش ، درهم و دینار او خواهد بود . مرد از همسرش اطاعت می کند ، ولی پدر و مادرش را نافرمانی می کند . در آخرالزّمان زن را ببینی که با خشونت با همسرش رفتار می کند ، آنچه را که او نمی خواهد ، انجام می دهد ، اموال شوهرش را به ضرر وی خرج می کند .

9- بی غیرتی خانوادگی

مردان و زنان آخرالزّمانی ، دچار نوعی " قحط غیرت " می شوند تا جایی که در دفاع از کیان عفّت و نجابت خانواده های خود دچار نوعی بی حسّی و بی میلی می گردند و گاه به عمد ، ناموس خویش را در معرض دید نامحرمان قرار می دهند و حتّی به بی عفّتی ها و خودفروشی ایشان رضایت می دهند : " مرد از همسرش انحرافات جنسی را می بیند و اعتراضی نمی کند . از آنچه از طریق خودفروشی به دست می آورد ، می گیرد و می خورد . اگر انحراف سراسر وجودش را فرا گیرد ، اعتراض نمی کند ، به آنچه انجام می شود و در حقّش گفته می شود ، گوش نمی دهد . پس چنین فردی دیّوث است ( که بیگانگان را بر همسر خود وارد می کند ) . ( إلزام الناصب ، ص 195 ) .

دوره آخرالزمان , آخرالزمان از دیدگاه شیعیان

پیش از ظهور امام زمان علیه السلام کشتارهای پیایی و بی وقفه رخ خواهد داد .

10- آرزوی کمی فرزند

پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله فرمود : « رستاخیز بر پا نمی شود تا آن که کسی پنج فرزند دارد آرزوی چهار فرزند کند . و آن که چهار فرزند دارد می گوید : کاش سه فرزند داشتم ، و صاحب سه فرزند آرزوی دو فرزند دارد . و آن که دو فرزند دارد ، آرزوی یک فرزند بنماید . و کسی که یکی فرزند دارد آرزو کند که کاش فرزندی نداشت » . ( فردوس الاخبار ، ج 5 ، ص227 ).

11- شهوت گرایی و لذّت جویی

عفّت و نجابت زنان و مردان آخرالزّمانی در تاخت و تاز اسب وحشی شهوت تاراج می گردد و روح ایشان به لجن زاری بد بو از بی عفّتی و هواپرستی تبدیل می گردد : " همّ و غم مردم ( در آخرالزّمان ) به سیر کردن شکم و رسیدگی به شهوتشان خلاصه می شود ، دیگر اهمیّت نمی دهند که آنچه می خورند حلال است یا حرام ؟ و اینکه آیا راه اطفای غرایزشان مشروع است یا نامشروع ؟! ( اصول کافی ، ج 8 ، ص 42 ).

زنان در آن زمان ، بی حجاب و برهنه و خودنما خواهند شد . آنان در فتنه ها داخل ، به شهوت ها علاقه مند و با سرعت به سوی لذّت ها روی می آورند . خواهی دید که زنان با زنان ازدواج می کنند . درآمد زنان از راه خودفروشی و بزهکاری تأمین می گردد . آنان حرام های الهی را حلال می شمارند و بدین سان در جهنّم وارد و در آن جاودان می گردند .

12 - مرگ های ناگهانی

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود : « قیامت برپا نمی گردد ، تا این که مرگ سفید ظاهر شود . گفتند : ای رسول خدا ! مرگ سفید چیست ؟ فرمود : مرگ ناگهانی » . ( الفائق ، جلد 1 ، ص 141 ) .

13 - جنگ و کشتار

امام رضا علیه السلام فرمود : « پیش از ظهور امام زمان علیه السلام کشتارهای پیایی و بی وقفه رخ خواهد داد » . ( الغیبه نعمانی ص 271 ) .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ آبان ۹۷ ، ۱۱:۱۸
Seyed Meisam Jasemi