مهدویت و آخرالزمان

مقالاتی در رابطه با مهدویت و آخرالزمان

مهدویت و آخرالزمان

مقالاتی در رابطه با مهدویت و آخرالزمان

مهدویت و آخرالزمان

با عرض سلام و احترام خدمت شما خوانندگان محترم این وبلاگ.

هدف از ایجاد این وبلاگ گردآوری مقالات و مطالبی که در رابطه با مهدویت و آخرالزمان در صفحات مختلف منتشر شده است آنهم با ذکر منبع آن مطلب می باشد .

۱ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۸ ثبت شده است

خطبه ۱۸۷ نهج البلاغه یکی از خطبه های علی ( ع ) است که موضوع آن آخرالزمان و پیشگویی های حضرت است . به جان خودم سوگند حوادث دردناکى در پیش است که مؤمن در شعله ‏هایش هلاک مى‏ شود اما غیر مسلمان از آن سالم مى‏ ماند !


سال ۴۰۰ هجری سید رضی " قدس سره " به جمع آوری برخی از آثار علمی حضرت علی ( ع ) همت گماشت و نهج البلاغه را تدوین کرد . این اثر نفیس دریای نور ، علم و دانش است و مسائل گوناگون از حوزه های مختلف فردی ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی ، جهان شناسی ، الهیات ، خداشناسی ، انسان شناسی ، مبدء و معاد و .... در آن گرد آمده است . در این اثر گرانمایه برخی از سخنان حضرت علی ( ع ) پیرامون مهدویت و امام منتظر ذکر شده است .


از خطبه‏ هاى امام علی ( ع ) ‏که درباره حوادث آینده ایراد فرموده و به اعتقاد مفسران از حوادث آخرالزمان سخن گفته است ، خطبه [ ۱۸۷ ] نهج البلاغه است . در این خطبه از حوادث آینده پیشگوئى مى‏ شود ، این حوادث همان امورى ‏است که طبق روایات ظهور دیگر جزو علامات " حضرت مهدى ( ع ) " به شمار می رود .


فیا لها من مصیبة حینئذ من البلاء العقیم ، و البکاء الطویل ، و الویل و العویل ، و شدة الصریخ ، ذلک امر الله و هو کائن و فناء مریح ، فیا بن خیرة‏ الاباء متى تنتظر البشیر بنصر قریب من رب رحیم الا فویل للمتکبرین عند حصاد الحاصدین و قتل الفاسقین عصاة ذى العرش العظیم الا بابى و امى هم‏من عدة ... »


" ابو الحسن مدائنى ‏" این خطبه را در کتاب " صفین " آورده و گفته است این‏ خطبه را امام ( ع ) پس از پایان جریان‏ " نهروان " ایراد فرموده و آنگاه قسمتى از آن را که از حوادث آینده پیشگوئى مى‏ کند ، ذکر نموده است . این حوادث همان امورى‏ است که طبق روایات ظهور جزء علامات " حضرت مهدى ( ع ) " به شمار می رود . 


به طور خلاصه این فراز از سخنان امام ( ع ) شامل پیشگوئى درباره هرج و مرج هاى اخلاقى ، به وجود آمدن شهر بغداد ، خرابى عراق ، بالا رفتن نرخ ها ، و به دنبال آن حوادث گریه آور ، ناله خیز و دردناکى است که به جرم بد رفتاری ها و سرکشى ها به امر خدا به وقوع می پیوندد . 


آنگاه از حضرت مهدى ( ع ) به عنوان " فرزند بهترین پدران " فیابن خیرة الآباء یاد فرموده و خبر از سرنوشت شوم و مرگ آورى مى دهد که ـ به کیفر سرپیچى از فرمان الهى و پیروى از دستورات دین ـ در انتظار مستکبران و فاسقان است .


نویسنده مصادر نهج البلاغه در پاورقى اظهار نظر مى‏ کند که ضمیر " هم " به‏ خیرة الاباء یعنى ائمه اهل بی ت‏بر مى‏ گردد زیرا مراد از " یابن خیرة الاباء " حضرت مهدى ( ع ) است .

" زمخشرى ‏" در کتاب‏ " ربیع الابرار " در باب‏ " المال و الکسب " قسمتى از این‏ خطبه را آورده . ( مصادر جلد ۲ صفحه ‏۴۷۹ )


هان ! پدر و مادرم فدایشان باد ! آنها از گروهى هستند که نام هایشان در آسمان ‏معروف ، ولى در زمین گم نامند . آگاه باشید شما آماده عقب گرد کردن امور خویش و گسیختگى پیوندها و سرکار آمدن خردسالان ، و بى‏ تجربه‏ گان و دون همتان خویشتن باشید !


این وضع زمانى پیش خواهد آمد که قرار گرفتن انسان مؤمن در زیر ضربات شمشیر براى‏ او از یافتن یک درهم پول حلال آسان تر است . زمانى خواهد آمد که اجر و ثواب گیرنده از دهنده بیشتر است ( زیرا دهنده در آن زمان از پول حرام و به خاطر ریا ، تظاهر و اسراف‏ مى‏ بخشد ولى گیرنده آن را در راه وظیفه شرعى خویش مصرف مى ‏کند ) این به هنگامى رخ‏ خواهد داد که مست مى‏ شوید اما نه با شراب ، بلکه بر اثر فراوانى نعمت و قسم مى ‏خورید اما نه از روى ناچارى ، دروغ مى‏ گوئید اما نه در اثر واقع شدن در تنگنا ، این موقعى خواهد بود که بلاها و مصائب همچون بارى گران که بر پشت‏ شتران نهاده باشند و سنگینى جهاز گردن‏ آنها را مجروح کند ، بر شما فشار وارد خواهند ساخت .


آه ! این شکنجه و سختى چه طولانى است ؟ و امید رهائى از آن چه دور !


اى مردم ! این افسارهائى که از سنگینى بارها حکایت مى ‏کند از دست ‏بیندازید ( دست‏ از افکار پراکنده و نظرات فاسد و پیروى و هوس هاى سرکش بردارید ) و از گرد پیشواى خود پراکنده مشوید که سرانجام خویشتن را مذمت‏ خواهید کرد . خود را در آتش فتن ه‏اى که برافروخته ‏اید ، میندازید ، از این کار دورى گزینید و راهى را که به آن منتهى می شود رها سازید که به جان خودم سوگند حوادث دردناکى در پیش است که مؤمن در شعله ‏هایش هلاک مى‏ شود اما غیر مسلمان از آن سالم مى‏ ماند !


من در میان شما همچون چراغ در تاریکى هستم که هرکس به سوى آن روى آورد و کنارش ‏نشیند از نورش بهره‏ مند شود .


اى مردم ! بشنوید و سخنانم را حفظ کنید ! گوش‏ هاى قلب خویش را باز کنید و گفته‏ های م‏را بفهمید !

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۶:۰۵
Seyed Meisam Jasemi