مهدویت و آخرالزمان

مقالاتی در رابطه با مهدویت و آخرالزمان

مهدویت و آخرالزمان

مقالاتی در رابطه با مهدویت و آخرالزمان

مهدویت و آخرالزمان

با عرض سلام و احترام خدمت شما خوانندگان محترم این وبلاگ.

هدف از ایجاد این وبلاگ گردآوری مقالات و مطالبی که در رابطه با مهدویت و آخرالزمان در صفحات مختلف منتشر شده است آنهم با ذکر منبع آن مطلب می باشد .

۵ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

موعود ـ پایگاه خبری شیعه، آیات و روایاتی که در ذیل می آیند اشاره به وجود عوالم و موجودات دیگر دارند که برداشت و تدبر در آنها را به عهده خوانندگان می گذاریم:


در روایات مطرح شده است که امام باقر (ع) به جابربن یزید می گوید:


گویا تو گمان می کنی که خداوند فقط این عالم را آفرید و بس و همچنین گمان می کنی که خداوند بشری غیر از شما نیافریده است؛ آری به خدا قسم! خداوند هزار هزار عالم و هزار هزار آدم آفرید و تو در آخر این عالم ها و آدم ها هستی ...(صدوق، خصال، ج 2، ص 450؛ بحارالانوار، ج 63، ص 82 - 83)


از حضرت علی (علیه السلام) پرسیدند:


پیش از آدم ابوالبشر چه کسی بود؟ حضرت علی فرمودند: "آدمی دیگر! خداوند 1000 عالم و 1000000 آدم آفریده است و تو در آخرین عالم و سلسه ی آخرین آدمیان هستی!" (کتاب روح و ریحان، ص 133)


مانند آن روایت از امام باقر (علیه السلام) در الخصال، ج 2، ص 652 نیز نقل شده است.


از امام صادق (ع) روایت شده که به راوی فرمود:


شاید شما گمان می‌ کنید که خدا غیر از شما هیچ بشری دیگری نیافریده است! نه، چنین نیست، بلکه هزار آدم آفرید که شما از نسل آخرین آنها هستید». (صدوق، توحید، ج 1، ص 277)


نیز از امام باقر (ع) روایت شده:


خدا از روزی که زمین را آفرید، هفت عالم را در آن خلق کرد (و سپس منقرض کرد) که هیچ یک از آن عوالم از نسل آدم ابوالبشر نبودند. خداوند همه آنها را از پوسته روی زمین آفرید و نسل بعد از نسل دیگر ایجاد کرد و برای هر یک عالمی بعد از عالم دیگر پدید آورد تا در آخر، آدم ابوالبشر را بیافرید و ذریه‌اش از او جدا ساخت». (صدوق، خصال، ج 2، ص 652، ح 54)


حضرت امیرالمومنین (ع) می فرماید:


سپس خداوند منزه برای اسکان آسمان ها و آباد سازی برترین طبقه ی ملکوت, مخلوقات جدیدی از ملائکه اش ایجاد نمود و شکاف های آسمان و مکان های خالی آن جا را با آن ها پر نمود. (بحار الانوار ج 52 ص 109 )


حضرت باقر (ع) در خطاب به ابوحمزه ثمالی می فرماید:


ای ابا حمزه، این قبه (گنبد، سیاره) پدر ما آدم است و خداوند غیر از آن (سیاره) سی و نه گنبد (سیاره) دارد و در آنجا مخلوقاتی هستند که یک چشم بهم زدن نیز نافرمانی خداوند نکرده اند. (روضه کافی ص 231)


قبه در این حدیث اشاره به تمدن آسمانی است و تعداد 39 صرفا تعیین حدود نیست بلکه معرفی تعدادی از این تمدن ها و جهان هاست زیرا در احادیث متعدد تعداد آن ها را مختلف آوردند.


حضرت صادق (ع) می فرماید:


در ورای این خورشید شما چهل خورشید دیگر است که در ورای آن ها مخلوقات بسیاری وجود دارند و در ورای این ماه شما چهل ما است که مخلوقات بسیاری در آنها زندگی می کنند. (بصائر الدرجات ص 510)


امیرالمومنین (ع) می فرماید:


خداوند پشت مغرب سرزمینی دارد که به آن جابلقا می گویند و در جابلقا هفتاد تمدن است که هیچ یک مثل این تمدن (بشری) نیست هیچ گاه نافرمانی خداوند نکرده اند.


وفی خلقکم و ما یبث من دابه آیات لقوم یوقنون (جاثیه / 4) و در خلقت شما و آنچه از جنبندگان که پراکندیم نشانه هائیست برای قومی که یقین آورندگانند.


والله خلق کل دابه من ماء فمنهم من یمشی علی بطنه و منهم من یمشی علی رجلین ومنهم من یمشی علی اربع یخلق الله ما یشاء ان الله علی کل شیئ قدیر (نور / 45).


و خداوند هر جنبنده ای را از آب آفرید، گروهی بر شکم خود راه می روند و گروهی بر دو پای خود و گروهی بر چهار پا راه می روند، خداوند هر چه بخواهد می آفریند زیرا خدا بر همه چیز تواناست.


ومن آیاته خلق السموات والارض و ما بث فیهما من دابه و هو علی جمعهم اذا یشاء قدیر (شوری / 29)


و از آیات اوست آفرینش سیارات (سموات) و زمین و آنچه از جنبندگان در آنها منتشر نموده، و او هرگاه بخواهد بر جمع آنها توانست.


ولله یسجد ما فی السموات و ما فی الارض من دابه و الملائکه و هم لایستکبرون (نحل / 49)


آنچه در سموات و آنچه در زمین از جنبندگان وجود دارند و همچنین ملائک برای خدا سجده می کنند و تکبر نمی ورزند.


و کاین من دابه لا تحمل رزقها الله یرزقها و ایاکم و هو السمیع العلیم (عنکبوت / 60)


و چه بسیار جنبنده ای که قدرت حمل روزی خود را ندارد، خداوند او و شما را روزی می دهد و او شنوا و داناست.


سوره: طه, آیه: 6


آنچه در آسمان ها و آنچه در زمین و آنچه میان آن دو و آنچه زیر خاک است از آن اوست


سوره: 34 , آیه: 1


سپاس خدایى را که آنچه در آسمان ها و آنچه در زمین است از آن اوست و در آخرت [نیز] سپاس از آن اوست و هم اوست سنجیده کار آگاه


سوره: الانبیا , آیه: 19


و هر که در آسمان ها و زمین است براى اوست و کسانى که نزد اویند از پرستش وى تکبر نمى ورزند و درمانده نمى شوند.


سوره: الحج , آیه: 18


آیا ندانستى که خداست که هر کس در آسمان ها و هر کس در زمین است و خورشید و ماه و [تمام] ستارگان و کوه ها و درختان و جنبندگان و بسیارى از مردم براى او سجده مى کنند و بسیارى اند که عذاب بر آنان واجب شده است و هر که را خدا خوار کند او را گرامى دارنده اى نیست چرا که خدا هر چه بخواهد انجام مى دهد.


سوره: الانبیا , آیه: 30


آیا کسانى که کفر ورزیدند ندانستند که آسمان ها و زمین هر دو به هم پیوسته بودند و ما آن دو را از هم جدا ساختیم و هر چیز زنده اى را از آب پدید آوردیم آیا [باز هم] ایمان نمى آورند.


سوره: الفتح , آیه: 4


اوست آن کس که در دل هاى مؤمنان آرامش را فرو فرستاد تا ایمانى بر ایمان خود بیفزایند و سپاهیان آسمان ها و زمین از آن خداست و خدا همواره داناى سنجیده کار است.


سوره: الحاثیه , آیه: 13


و آنچه را در آسمان ها و آنچه را در زمین است به سود شما رام کرد همه از اوست قطعا در این [امر] براى مردمى که مى اندیشند نشانه هایى است.


سوره: الشوری , آیه: 29


و از نشانه هاى [قدرت] اوست آفرینش آسمان ها و زمین و آنچه از [انواع] جنبنده* در میان آن دو پراکنده است و او هرگاه بخواهد بر گرد آوردن آنان تواناست.


سوره: الاسرا , آیه: 44


آسمان هاى هفتگانه* و زمین و *هر کس که در آنهاست* او را تسبیح مى گویند و هیچ چیز نیست مگر اینکه در حال ستایش تسبیح او مى گوید ولى شما تسبیح آنها را درنمى یابید به راستى که او همواره بردبار [و] آمرزنده است.


امیرمؤمنان علی علیه السلام می فرماید:


هذِهِ النُّجُومُ الَّتی فی السَّماءِ مَدائِنُ مِثلُ المَدائِنِ الَّتی فی الأرضِ مَربُوطَهٌ کُلُّ مَدینَةٍ اِلی عَمُودٍ مِن نُورٍ


این ستارگانی که در آسمان هستند شهرها (و آبادی‌ هایی) همچون شهرهای زمینند، هر شهری از آنها با ستونی از نور (با شهرهای دیگر) پیوسته است.


سفینة البحار، جلد ۳، صفحه‌ی ۵۷۴


امام صادق (ع) فرمودند: «إِنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ اثْنَیْ عَشَرَ أَلْفَ عَالَمٍ کُلُّ عَالَمٍ مِنْهُمْ أَکْبَرُ مِنْ سَبْعِ سَمَاوَاتٍ وَ سَبْعِ أَرَضِینَ مَا یَرَى عَالَمٌ مِنْهُمْ أَنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَالَماً غَیْرَهُمْ وَ إِنِّی الْحُجَّةُ عَلَیْهِمْ . ـ


ـــ برای خدای عزّ و جلّ دوازده هزار عالم است که هر کدام آنها بزرگتر از هفت آسمان و هفت زمین می باشد. هیچ کدام از (اهل) این عوالم برای خدا عالمی غیر از عالم خودشان نمی بینند و من حجّت هستم برای همه ی این عالم ها.» (بحارالأنوار ، ج 27 ، ص 41)


جابر گوید از امام باقر (ع) شنیدم که می فرمودند: همانا بیرون از این خورشید شما چهل چشمه ی خوشید است که از هر خورشیدی تا خورشید دیگر چهل روز فاصله است. در آن مخلوقات فراوانی هستند که نمی دانند آیا خدا آدمی خلق کرده یا نه. و بیرون این ماه شما چهل ماه است که بین ماهی تا ماه دیگر مسیر چهل روز است. در آن مخلوقات فراوانی هستند که نمی دانند آیا خدا آدمی خلق کرده یا نه. به آنها الهام شده همانگونه که به زنبور عسل الهام شده که لعنت کنند اوّلی و دومی را در هر زمانی از زمان ها؛ و بر آنها فرشتگانی گماشته شده اند تا هر گاه لعنت نکردند آنها را عذاب کرده شوند.» (بحارالأنوار ، ج 27 ، ص 46)


ابن عبّاس گوید رسول خدا بر ما وارد شد در حالی که حلقه حلقه نشسته بودیم؛ پس به ما فرمود: در چه کارید؟ گفتیم: درباره ی خورشید فکر می کنیم که چگونه طلوع می کند و چگونه غروب می نماید. فرمودند: احسنت بر شما چنین کنید و تفکّر نمایید در مخلوق و تفکّر نکنید در خالق. پس همانا خدا خلق نمود هر چه را که خواست برای هر چه که خواست که شما تعجّب می کنید از آن. همانا از پشت قاف هفت دریاست که هر دریایی پانصد سال است و از پشت آن هفت زمین است که نور آن اهلش را روشن می کند. و از پشت آن هفتاد هزار امّت است که خلق شده اند به مانند پرندگان. او و جوجه اش همواره در هوا هستند و از تسبیح واحد خسته نمی شوند. و از پشت آن هفتاد هزار امّت است که از باد خلق شده اند و غذا، نوشیدنی، لباس، ظروف و حیوانات آنها از باد است. لانه های حیوانات آنها در زمین مستقرّ نمی شود تا بر پایی قیامت؛ چشمان آنها در سینه ی آنهاست. هر کدام آنها یک بار می خوابد و بیدار می شود در حالی که روزی اش بالای سر اوست. و از پشت آن سایه ی عرش است و در سایه عرش هفتاد هزار امّت است که نمی دانند خدا آدم و بنی آدمی آفریده است و نمی دانند که ابلیس و بنی ابلیسی خلق نموده است و این است قول خدا که فرمود:« وَ یَخْلُقُ ما لا تَعْلَمُونَ ـ و خلق می کند آنچه را که نمی دانید.» (بحارالأنوار ،ج 54 ، ص 348)


امیرالمومنین (ع) فرمودند: «إِنَّ مِنْ وَرَاءِ قَافٍ عَالَماً لَا یَصِلُ إِلَیْهِ أَحَدٌ غَیْرِی وَ أَنَا الْمُحِیطُ بِمَا وَرَاءَهُ وَ عِلْمِی بِهِ کَعِلْمِی بِدُنْیَاکُمْ َذِهِ وَ أَنَا الْحَفِیظُ الشَّهِیدُ عَلَیْهَا وَ لَوْ أَرَدْتُ أَنْ أَجُوبُ الدُّنْیَا بِأَسْرِهَا وَ السَّمَاوَاتِ السَّبْعَ وَ الْأَرَضِینَ فِی أَقَلَّ مِنْ طَرْفَةِ عَیْنٍ لَفَعَلْتُ لِمَا عِنْدِی مِنَ الِاسْمِ الْأَعْظَمِ وَ أَنَا الْآیَةُ الْعُظْمَى وَ الْمُعْجِزُ الْبَاهِرُ . 


ـــــ پشت قاف عالمی است که جز من به آن نمی رسد و من محیط هستم به فراتر از آن و علم من به آن مانند علم من است به این دنیای شما و منم نگهبان و شاهد بر آن عالم و اگر بخواهم به سرعت جواب دهم دنیا را تماماً و آسمان ها و زمین های هفت گانه را در کمتر از چشم بر هم زدنی می توانم؛ به خاطر اسم اعظمی که نزد من است و منم آیه عظمای خدا و معجزه ی باهر.» (بحارالأنوار، ج 54 ، ص 336)


قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ (ع): «هَذِهِ النُّجُومُ الَّتِی فِی السَّمَاءِ مَدَائِنُ مِثْلُ الْمَدَائِنِ الَّتِی فِی الْأَرْضِ مَرْبُوطَةٌ کُلُّ مَدِینَةٍ إِلَى عَمُودٍ مِنْ نُورٍ طُولُ ذَلِکَ الْعَمُودِ فِی السَّمَاءِ مَسِیرَةُ مِائَتَیْنِ وَ خَمْسِینَ سَنَةً 


ــــ این ستارگانی که در آسمان می باشند شهرهایی هستند مانند شهرهای موجود در زمین که هر شهری به ستونی از نور مربوط و متّصل است که طول آن ستون در آسمان به اندازه ی مسیر دویست و پنجاه سال است.» (بحارالأنوار ، ج 55 ، ص 91)


«سَأَلَ ابْنُ الْکَوَّاءِ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ ع عَنْ قَوْلِهِ تَعَالَى وَ السَّماءِ ذاتِ الْحُبُکِ قَالَ ذَاتِ الْخَلْقِ الْحَسَنِ 


ــــ ابن الکوّاء از امیرالمومنین (ع) درباره ی این قول خدای تعالی پرسید که « وَ السَّماءِ ذاتِ الْحُبُکِ ــ و سوگند به آسمان که دارای حبک است» ؛ امام فرمودند: یعنی دارای مخلوقات نیکوست.» (بحارالأنوار ، ج 55 ، ص 92)


همانگونه که در نمونه روایات ذکر شده ملاحظه می شود بحث وجود موجودات خارج از زمین در روایات اهل بیت (ع) با تعابیری رازآلود و محتاج به تحقیق و تفسیر بیان شده که شاید عمده عامل آن دو چیز باشد؛ یکی کمبود اطّلاعات و کشش فکری مردم آن عصر و دیگری طریقه ی خود معصومین (ع) که موارد زیادی سعی می نمودند وارد جزئیّات نشوند و راه اجتهاد و کوشش علمی را بر روی پیروانشان نبندند؛ چرا که خود همین اجتهاد و استنباط و استخراج جزئیّات و تفصیلات از اصول و کلّیّات، در هر عصری هم موجب رشد روحی اشخاص محقق است هم مانع از رکود فکری جامعه می شود. خود اهل بیت (ع) نیز در روایات متعدّدی به این سیره ی عملی خود تصریح نموده فرموده اند: «علینا الاصول و علیکم التفریع ــ بر ماست بیان اصول و بر شماست استخراج فروعات» و امام صادق (ع) فرمودند: «انّما علینا ان نلقی الیکم الاصول و علیکم ان تفرعوا » و امام رضا (ع) فرمودند: «علینا القاء الاصول الیکم و علیکم التفریع» (میزان الحکمه ، ج 1 ، ص 549)


فقهای بزرگوار شیعه در طول تاریخ بر اساس همین سیره ی عملی اهل بیت (ع) باب اجتهاد را در علم فقه الاحکام همواره باز نگه داشته و دائماً آن را ترقّی داده اند و از فقه بسیط اوّلیّه، که فتاوا را به صورت ذکر متن حدیث بیان می کرد، تا فقه پیش رفته ی امروزی، با پشتوانه عظیمی به نام علم اصول فقه، آن را پیش برده اند؛ ولی در زمینه ی علوم طبیعی و فقه الطبیعه عنایت چندانی به روایات اهل بیت (ع) نشده و فقه الطبیعه ی اسلامی هنوز در حدّ ذکر روایات است و تحقیق قابل اعتنایی روی آنها صورت نگرفته است. البته در دهه های اخیر، فکر نوظهوری با عنوان علم دینی در میان اندیشمندان حوزه و دانشگاه مطرح گردیده که امید است با به بار نشستن این بحث، راه های استفاده از روایات علمی نیز گشوده شود و به مرور زمان اصول فقه علوم طبیعی اسلامی نیز تدوین و تنظیم گردد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آذر ۹۵ ، ۱۶:۵۴
Seyed Meisam Jasemi

به گزارش وزارت کشاورزی امریکا، در سال ۲۰۱۱ میلادی، نزدیک به ۱۷ میلیون شهروند امریکایی از نظر امنیت غذایی در شرایط بسیار ضعیفی قرار گرفته‌اند.


به گزارش رویترز، وزارت کشاورزی امریکا روز چهارشنبه (۵ سپتامبر، ۱۵ شهریور) در گزارشی اعلام کرد، شمار فقرای امریکایی که از نظر مواد غذایی در مضیقه هستند، در سال ۲۰۱۱ میلادی تا حدود ۸۰۰ هزار نفر اضافه شده است.


بنابر این گزارش، زنان بی‌ سرپرست و خانواده‌ های آفریقای تبار در صدر جدول ضعیف بودن سطح امنیت مواد غذایی قرار دارند.


دولت امریکا روز سه شنبه اعلام کرد، فقط در ماه ژوئن، ۴۶.۷ میلیون نفر برای دریافت کوپن غذایی نام‌ نویسی کرده‌اند که این آمار از افزایش ۱۷۳ هزار نفری در مقایسه با ماه می حکایت دارد.


این درحالی است که آمارهای رسمی، از افزایش ۳.۳ درصدی برای مشارکت در «برنامه دریافت کمک عمومی» در مقایسه با سال گذشته میلادی خبر می‌ دهد.


به گفته هر امریکایی که امنیت غذایی بسیار ضعیف را تجربه کرده است، افراد فقیر، پولی برای خرید مواد غذایی ندارند.


حدود ۹۷ درصد از افراد فقیر می‌ گویند، آن‌ ها حجم مواد غذایی مورد نیازشان را کاهش داده و یا این که یک وعده غذایی‌ اشان را حذف کرده‌اند. این درحالی است که ۹۱ درصد نیز می‌ گویند، آن‌ ها نیز اغلب این وضعیت را در سراسر سال تجربه کرده‌اند.


بحران غذا در امریکا به یکی از جنجال برانگیزترین موضوعات مبارزات انتخابات ریاست جمهوری امریکا تبدیل شده است.


درحالی که جمهوری‌ خواهان کاهش جدی توزیع کوپن‌ های مواد غذایی و ارائه خدمات درمانی به افراد و خانواده‌ های کم درآمد را با هدف کاهش کسری بودجه این کشور خواستار هستند اما دموکرات‌ ها استدلال می‌ کنند، این سطح کاهش بسیار زیاد است.


هزینه‌ های مربوط به کوپن مواد غذایی که در ۴ سال اخیر دو برابر شده، در سال مالی که ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۱ پایان یافت، به ۷۵.۷ میلیارد دلار رسید. این رقم در برنامه هزینه های سالانه وزارت کشاورزی امریکا، بالاترین رقم بوده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ آذر ۹۵ ، ۱۹:۱۷
Seyed Meisam Jasemi

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ آذر ۹۵ ، ۱۸:۵۴
Seyed Meisam Jasemi

گروه های مدافع حقوق بشر می گویند در میانمار مسیحیان به زور وادار می شوند تا دین خود را رها کرده و بودائی شوند.


به گزارش موعود به نقل از شبکه پرس تی وی، در میانمار مسلمانان و مسیحیان اقلیت های قومی تلقی می شوند.


در این کشور مسلمانان تحت ظلم نژاد پرستانی بودائی که از حمایت دولت برخوردارند، زجر می کشند، خانه هایشان به آتش کشیده می شود یا کشته می شوند.


تاکنون شمار زیادی از مسلمانان در حمله نژاد پرستان بودائی کشته شده اند. پس از آنکه بودائیان با حمایت دولت خانه های مسلمانان را آتش زدند و تخریب کردند، ده ها هزار نفر از آنها در شرایط نامناسب و تحت تدابیر شدید امنیتی در اردوگاه های آوارگان ساکن شده اند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ آذر ۹۵ ، ۱۶:۰۸
Seyed Meisam Jasemi

به گزارش موعود به نقل از پیشینه، اشغال عراق از سوی نیروهای آمریکایی در سال 2003 از سوی یهودیان به طور عمومی و از سوی صهیونیست ها به طور خاص اهمیت داشت و توسط ایشان دنبال می شد.


در واقع با حمله آمریکا به عراق قرار بود یکی از رهبرانی که ظاهرا بیشترین دشمنی ها را با رژیم صهیونیستی اظهار می داشت و در میان مبارزان فلسطینی جایگاه داشت و در این اواخر حتی به حماس هم کمک هایی کرده بود از میان برود.


در این بین برخی باورهای دینی نیز بر اهمیت قضیه برای یهودی ها می افزود. طبق این عقاید ظهور مسیح وقتی حادث می شود که یهودیان در فلسطین مستقر شوند و در پی آن جنگ هارمجدون یا آرماگدون روی دهد. [۱] بوش و نومحافظه کاران یا مسیحیان صهیونیست با بهره برداری از این عقیده دینی در امریکا به قدرت رسیدند. به گونه ای که بسیاری از رأی دهندگان به بوش یعنی آنها که خود را مسیحیان تجدید حیات یافته (اوانجلیک) می دانستند، او را فرستاده ای از سوی خدا تلقی می کردند که برای حمایت از اسرائیل و نابودی اسلام مبعوث شده است. [۲] از همین رو برخی از تحلیلگران، حمله امریکا به عراق را در جهت حمایت از صهیونیست ها و مرتبط با اندیشه های آخرالزمانی تلقی می کنند. [۳]


یهودیان رفتن صدام را کافی تلقی نمی کنند، بلکه به نظر می رسد برنامه هایی را به اجرا در آورده اند که می توان به جرأت از آن ها با عنوان یهودی سازی عراق نام برد.


یهودیان عراقی الاصل در صف مقدم این طرح قرار دارند. یهودی ها جامعه با نفوذی در عراق پیش از تشکیل کشور اسرائیل تلقی می شدند، و در تجارت و بسیاری از کارها ذی نفوذ بودند. برخی از ایشان مانند ساسون حسقیل در دوره اشغال عراق توسط بریتانیا پس از جنگ اول جهانی از سوی سر پرسی کاکس معروف به وزارت مالیه عراق رسید. و جالب است که در دوره اشغال عراق از سوی آمریکا نیز قرار بود نوح فیلدمان یهودی قانون اساسی عراق را بنویسد که با واکنش شدید مرجعیت و جامعه عراق روبرو شد و در نهایت کمیته ای منتخب از مردم قانون اساسی عراق را به نگارش درآورد.


یهودیان عراق خود را کهن ترین گروه یهود تلقی می کنند که در بابل مستقر بوده و برخی از ایشان پس از فتح بابل توسط کوروش به فلسطین بازگشتند. این گروه یهودی پیش از سال ۱۹۴۸ ۲٫۶% از ساکنان عراق را تشکیل می دادند و پس از سال ۱۹۴۸ به یک دهم درصد کاهش یافتند.


این یهودیان در دوره کودتای ۱۹۵۸ و بعد از آن تسلط بعثی ها از عراق اخراج شده و اموالشان ضبط می شد. اما پس از سقوط صدام یهودیان عراق که بسیاری از ایشان هویت و زبان و حتی لهجه عراقی را حفظ کرده اند سعی می کنند به شیعیان نزدیک شوند. جالب توجه است که برخی مسئولان عراقی الاصل رژیم صهیونیستی به عراقی بودن خود افتخار می کنند. به عنوان نمونه بنیامین بن الیعازر وزیر تجارت وقت رژیم صهیونیستی یک بار به یکی از مشاوران باراک گفته بود: "من عراقی هستم و تو مرا نمی شناسی تو را بر روی آتش کباب خواهم کرد”. [۴]


گیلس کپل یکی از کسانی که امروزه کتاب های متعددی پیرامون اسلام سیاسی و منطقه خاورمیانه می نویسد در یکی از کتاب هایش سرنوشت یهودیان عراق را گره خورده به سرنوشت شیعیان می داند.


وی در کتاب The war for Muslim Minds سرنوشت یهودی ها و شیعیان را در رویکردی که بیشتر رنگ و بوی اندیشه های نو محافظه کاران امریکا را دارد، گره خورده به هم می بیند.

وی در سخن از تحرکات پیش از اشغال عراق و دیدار برخی شیعیان با افرادی مانند پول وولفویتز می نویسد: «… وقتی به دیدار پول وولفوتیز (Paul Wolfowitz) [5] رفتم به من گفتند در اتاقی منتظر بمانم در آن اتاق به جای برخورد با سربازان انگلیسی زبان به روحانیون شیعه ای برخورد کردم که با یکدیگر عربی صحبت می کردند. در جهان بینی بیشتر نو محافظه کاران سرنوشت یهودی ها با سرنوشت شیعیان گره خورده، هر دو گروه مردمی شکنجه دیده اند که با پناه بردن به متن های مقدس خود، هویت خود را حفظ کرده اند، هر دو نقش برجسته ای برای روحانیان شان قائلند… با شروع قرن بیستم و شیوع سکولاریسم هر دو گروه توجّه خود را از روحانیون به روشنفکران معطوف ساختند و از تئولوژی انتظار به فعالیت های مبارزاتی روی آوردند. فرزندان روحانیون یهودی و شیعه بطور نامناسبی به رهبران حزب کمونیست بدل شدند. مارکسیست ها بیشتر یا یهودی بودند یا شیعه … اما با فروپاشی نظام صدام بیشتر کمونیست های شیعی که در جوانی علیه امپریالیزم کار می کردند در پیری همکار آمریکائی ها شده بودند». [۶] در واقع نویسنده رابطه وولفوتیز یهودی و برخی روحانیون شیعه را نشانگر نظریه خود می داند… «گره خوردن سرنوشت یهود با شیعیان».


پس از اشغال عراق بود که یهودیان سعی کردند با توجه به «دیگری» مشترک بین ایشان و شیعیان یعنی حاکمیت حزب بعث صدامی به شیعیان نزدیک شوند. ایشان دائما خود را همچون شیعیان لطمه دیده از حاکمیت بعث تلقی می کنند.


البته باید گفت این تحرکات در بخش مستقل کردستان عراق به گونه ای دیگر دنبال می شود. کردها از همان ابتدا به اسرائیل نزدیک بودند، و شاید بتوان گفت اسرائیل مهمترین مدافع ایجاد کردستان بزرگ به عنوان یکی از دوستان خود در منطقه می باشد. کردستان پس از سقوط صدام روابط فرهنگی تنگاتنگی با رژیم صهیونیستی پیدا کرد. در این بین برخی نویسندگان و ژورنالیست ها از رژیم صهیونیستی به دفاع پرداخته و برخی الگو گیری اقلیم کردستان از این رژیم را خواستار شدند در این راستا برخی از چهره های فرهنگی کرد نزدیک به رژیم صهیونیستی دست به ایجاد رسانه هایی زدند که نزدیکی کردستان و اسرائیل را نشان می داد، از این جمله بود مجله کرد اسرائیل که چند سالی است به فعالیت مشغول می باشد و البته چند ماهی است از کار ایستاده است. در واقع بخشی از یهودیان عراق را یهودیان منطقه کردستان تشکیل می دهند. سخن پیرامون رابطه رژیم صهیونیستی با اقلیم کردستان عراق فراوان است اما به نظر می رسد بخش فرهنگی این رابطه بسیار مهمتر از بخش سیاسی آن است چرا که آرام آرام تابوی اسرائیل را در ذهن جامعه می شکند و رابطه با اسرائیل به امری عادی تبدیل می شود.


در جنوب عراق نیز این رابطه چنان که گفتیم از طریق «دیگری» سازی دنبال می شود. یهودیان عراق در مناطقی مانند بصره و الناصریه و بغداد زندگی می کرده اند و قبر حزقیال نبی در جایی بین حله و نجف اشرف زیارتگاهی برای یهودیان شمرده می شود. یهودیان سعی می کنند با توجه به وجود آرامگاه حزقیال که مسلمانان آن را آرامگاه ذالکفل پیامبر که نامش در قرآن کریم نیز آمده می دانند، هرچه بیشتر در مناطق جنوبی عراق نفوذ کنند. برخی از یهودیان و نهادهای یهودیان عراقی خواستار توجه به میراث یهودی این مجموعه می باشند که به جز آرامگاه یک کنشت و یک کتابخانه را نیز در خود جای می دهد. برخی حتی خواستار ایجاد یک فرودگاه اختصاصی در این منطقه می باشند تا یهودیان بتوانند آزادانه از تمام جهان به زیارت این آرامگاه بیایند.


ارتباطات دانشگاهی یکی دیگر از راه هایی است که آکادمیسین های اسرائیلی عراقی الاصل سعی می کنند از این طریق به نخبگان عراقی نزدیک شوند. چندی پیش در گزارشی به نزدیکی اساتید عراقی الاصل دانشگاه عبری با اساتید دانشگاه کوفه اشاره شده بود. ادبیات و شعر عراقی و توجه به تاریخ مشترک یهود و شیعیان در عراق معاصر دست مایه خوبی است برای این قبیل نزدیکی ها.


در نهایت به نظر می رسد این حرکت آرام و فرهنگی که از سوی یهودیان صورت می گیرد می تواند در نهایت رابطه با اسرائیل را در میان عراقی ها به ویژه نخبگان به رابطه ای عادی تبدیل نماید، هر چند عراقی ها با شرکت وسیع در راهپیمایی های ضد اسرائیلی به ویژه راهپیمایی روز قدس نشان داده اند که خطر این امر را به خوبی می دانند.


حسین افق


[۱]. هال سل گریس, تدارک جنگ بزرگ براساس پیشگوئی های انبیای بنی اسرائیل, ترجمه: خسرو احمدی, مؤسسه فرهنگی رسا, تهران, ۱۳۷۷, ص ۲۱۵

[۲]. Andrew Austin and Laurel E.Phoenix, Beyond the Texas Oil Patch: The Poletical Ascendancy of Anti- Environmentalism,Devastating Society the Neo- Conservative Assault on Democracy and Justice,PlutoPress,London. Annarbor, MI,2005,p64

[3]. سامی محمد صالح الدلال, اجتیاح النجمه والصلیب لربوع العراق http://www.albayan-magazine.com/iraq-file,34htm

[4].http://arabic.cnn.com/2010/middle_east/7/5/israe.labour/index.html

[5] معاون وقت وزیر دفاع و یکی از سران اصلی نومحافظه کاران و جنگ علیه عراق.

[۶] Gilles kepel, Gilles kepel, The war for Muslim Minds Islam and the west,translation pascale Ghazaleh, The Belknap Press of Harvard University Press,2004, p201,202.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ آذر ۹۵ ، ۱۵:۴۸
Seyed Meisam Jasemi